Myten att det inte finns om det inte syns

"Syns inte! Finns inte!"
”Syns inte! Finns inte! skriker vildvittrorna”

 

Är det inte ett märkligt fenomen; ”Det som inte syns finns inte”. Vi förstår ju att det inte stämmer. Egentligen. Förutom att vi ändå verkar tycka att det gör det. Sådär i bakhuvudet. Till exempel när det gäller adhd.

Här är fortsättningen på den nyligen, och något optimistiskt, startade serien av adhd-myter.

Myten

Har du adhd så har du adhd hela tiden.

Om du funkar bra på ett ställe men inte på ett annat så är det inte adhd du har.

Korta svaret

En av sakerna som gör adhd så komplex är just att den varierar från situation till situation, så nej det stämmer inte.

Långa svaret

Jag förstår var myten kommer ifrån. Våra hjärnor älskar tydliga fack där allt har sin plats och hatar inkonsekvens. På eller av. Ja eller nej. Men adhdn säger snarare ”Njae, det beror på… ibland” och det gör oss förvirrade.
Jag tänker på tre saker här;

Adhd är kraftigt situationsberoende.

Adhd ser olika ut i olika situationer. För olika individer. Vid olika tidpunkter.
Om vi bryter foten så skulle vi generellt sett få svårt att ta oss någonstans. Men det beror på. Kanske kan vi ta oss till brevlådan, men inte till jobbet. Kanske går det bra att ta sig till ICA som vi tar bilen till men inte till butikstråket på gågatan med kullersten. Kanske kan vi halta fram ganska bra på förmiddagen, men på eftermiddagen svullnar foten upp och vi måste vila.

Så funkar också adhd.

Vi kan inte säga att en bruten fot (eller adhd) kommer få just de här effekterna. Det finns för många andra faktorer som spelar in. Och påstår vi att ”din fot inte kan vara bruten för du var i affären igår” är det lika tokigt som om säga att ”du inte har adhd för du satt still på mötet eller lektionen igår”.

Omgivning och förutsättningar påverkar

Tänk att vi ska lösa en uppgift. Vi är i en situation som är helt optimal för just oss. Det finns inga störningsmoment och våra uppgifter är roliga och motiverande. Vi gör något vi gillar och är bra på och på vägen dit har vi fått ryggdunkningar och pepptalks till höger och vänster från alla våra många, kärleksfulla, vänner. Det kommer gå tokbra.

Men om vi har en situation med sämre förutsättningar. Någon borrar i väggen bakom oss med högt ljud och byggdamm som virvlar runt. Vår uppgift är urtråkig, ingen verkar uppskatta att vi gör den och vår sura bordsgranne vägrar låna ut våningens enda sax. Det kommer gå sådär bra.

Även om de här två situationerna är olika, så är vi fortfarande samma person. Vi har samma begåvning och talang, men beroende på vår omgivning kommer resultaten bli olika.

Med adhd är det samma sak. I en anpassad omgivning och när rätt förutsättningar är på plats, så får inte adhdn samma utrymme att skapa problem. Men den finns precis lika mycket kvar. 

Alla symptom är inte synliga.

Trötthet, utmattning, ångest, dålig självbild, missbruk, problem med sociala kontakter, relation eller familj. För att ta några exempel. Oavsett om vi har adhd eller inte är det här problematiker vi sällan visar för vår omgivning. För att vi inte vill eller för att vi inte kan. Men att inte kunna se om någon har en viss problematik, betyder naturligtvis inte att den inte kan existera.

Vad forskningen säger*

Forskning visar att det inte bara förekommer skillnader i hur väl en individ med adhd kan fungera i olika sammanhang och vid olika tidpunkter, utan att det till och med är själva essensen av adhd**. Många studier har visat att en adhd-persons funktion har ett mycket högt beroende till kontextuella faktorer. Som till exempel motivation, känsla av belöning, eventuella negativa påföljder, uppgiftens natur eller andra invärtes och fysiologiska orsaker.

Till slut

Vi måste bara sluta att säga så här.

Det är besvärligt när vänner, bekanta eller slumpmässiga filurer på gatan säger det. Frustrerande och lite ledsamt men hanterbart. Men när (och jag önskar jag kunde säga om) personer inom vård, skola eller andra instanser och myndigheter säger det, då är rent destruktivt. Det kan i värsta fall direkt hindra en person i en utsatt situation från att få nödvändig hjälp.

 

*  Källa “A new Understandning of ADHD in children and adults; Executive function impairments” av Dr Thomas E. Brown, som i sin tur refererar till en stor mängd forskning och vetenskapliga artiklar. Boken hittar du härLäs mer om Brown här

**Här refereras det bland annat till denna studie 

Taggar:
Inga kommentarer

Lägg till en kommentar