Överlevnadstips till föräldrar med adhd

…Och till alla andra föräldrar också antagligen. Det som är bra för de med adhd är bra för alla.

  1. Sänk kraven. Jag träffade en kvinna med adhd för ett tag sen som hade svårt att veta vad som var viktigast. När allt var kaos i hennes huvud så körde hon på devisen ”kommer någon dö om jag inte gör det här?” om det gällde mat så var svaret ja,  om det gällde städning så var svaret nej. Detta är ju draget till sin spets, men ett bra tips för om man har svårt att prioritera och när allt känns lika viktigt.
  2. Släpp ångesten över kaoset hemma. Följ gruppen Family Living – The true story på Facebook om du känner ”har alla så här stökigt hemma?” Klicka här för att komma till den.
  3. Om ni är två – gå i parterapi. Parterapi är inte bara för par vars relation håller på att gå i bitar. Hos en bra terapeut/psykolog så kan ni lära er att bli bättre på att kommunicera för att slippa energidränerande vardagstjafs. För er som bor i Stockholm: Klicka här för att komma till info om Stockholm Stads familjerådgivning. Annars prova AB Söderstöd som är specialiserade på parterapi och adhd. Klicka här för att komma till deras hemsida.
  4. Planera in vila och egentid. Vakta den tiden som om det gällde att rädda ditt eget liv. För det gör det, du ska hålla och orka i många år till.
  5. Skaffa boendestöd om vardagskaoset håller en pistol mot ditt huvud och dina igångsättningssvårigheter ger dig eller din partner ångest. Läs mer om boendestöd här.
  6. Be om hjälp. Ensam är inte stark och ett barn sliter ut två föräldrar fort. Lena Furberg här på Adhdministeriet sa också en smart grej en gång. Hon sa ”Det är viktigt att kunna be om barnvakt även om det är för att man behöver vila, träna eller göra något annat för sin egen skull. Inte bara när det är för att man har ett viktigt möte.”
  7. Sök upp andra föräldrar med adhd. Identifikation är allt. Och ibland behöver man inte lösa en kaosig vardag, bara få dela sina upplevelser med någon som förstår. Starta en grupp på Facebook, gå ihop några stycken med adhd och ta en fika. Det finns också grupper på Facebook som man kan gå med i. Om du bor i Stockholm: Attention Stockholm har en Träffpunkt för mammor med adhd. Klicka här för att komma till Attention Stockholms kalendarium.
  8. Kom ihåg att du är en superhjälte och klappa dig själv på axeln för att du är så sjukt bra som fixar och roddar trots dubbel stressbelastning på grund av din diagnos. Du äger. Glöm inte det.

 

Har du något bra tips du vill fylla på med? Kommentera gärna.

3 Kommentarer
  • Jennie Aspgren

    10 februari, 2016 at 09:22 Svara

    Hej
    Vad bra tips, känner igen sig på allt! Jag bor i Göteborg, har adhd och är 36 år! Fick diagnosen för 1 år sedan! Vet du hur jag kommer in i ett kalendarium för attention Göteborg, så som jag gjorde i din sista punkt för er som bor i Stockholm! Fanns ju massor av intressanta kvällar att gå på!
    Tack Jennie
    Ha en bra dag

  • Jennie Aspgren

    10 februari, 2016 at 21:13 Svara

    Tack så mycket! Provar det
    Jennie

Lägg till en kommentar