Tecknad bild i homonkulus-stil med de fem sinnena överdrivna på fem olika karikatyrer i profil som går i rad. En har jättestor tunga, en har ett jättestort öga, en har en jättestor hand, en har ett jättestort öra och en har en jättestor näsa.

Tipslista för att begränsa sinnesintryck

I gårdagens inlägg beskrev jag hur kursen Vuxna med asperger (som jag gått via Aspergercenter) har haft för inflytande – på mitt liv i allmänhet och på min min självkännedom i synnerhet.

Eftersom kursen var så betydelsefull för mig så känns det otroligt viktigt att förtydliga och sprida vidare kunskapen om hur olika sinnesintryck påverkar oss med neuropsykiatriska diagnoser, såsom adhd och asperger.

I dagens inlägg vill jag dela med mig av en unik tipslista som vi fick från kursen. Den har varit ett otroligt bra tankestöd för mig i praktiken, inte minst för att snabbt kunna kategorisera intrycken från sinnena enligt nedanstående kategorier.

Jag har personligen bearbetat och optimerat listan tillsammans med mina kollegor på Adhdministeriet. Min förhoppning är nu att den kan hjälpa fler att hjälpa sig själva.

 


Tipslista för att begränsa sinnesintryck


Hörsel

Nu för tiden har var och varannan person hörlurar på sig när de åker till och från jobbet. När du utesluter vissa ljud så blir inlärningen bättre och det blir lättare att både börja fokusera och att behålla koncentrationen. Döm inte ut ett sätt innan du har provat – vissa föredrar att lyssna på musik (som man tycker mycket om), medan andra behöver ha helt knäpptyst och då passar det förmodligen bättre med hörselskydd.

– Testa att använda öronproppar för att begränsa och sålla antalet ljudintryck, det finns många olika sorter i olika prisklasser. Vissa ser ut som vanliga lurar.

– Hörselkåpor eller formgjutna hörselskydd kan underlätta, särskilt om något specifikt ljud stressar dig (som att laga mat eller plocka ut ur diskmaskinen).

– Lyssna på musik i miljöer med mycket ljud för att skärma av, till exempel i klassrum eller kontorslandskap.

– Försök att träna på ljud så att du känner igen dem, då exponering kan göra så att att klara av ljuden i större utsträckning.

– Lyssna på din kropp och, kanske allra viktigast, acceptera ifall det är något ljud som du verkligen inte mår bra av att utsätta dig för, till exempel ljudet av en dammsugare eller tunnelbanan. Går det att undvika sådana situationer helt?

– Försök att välja lugna platser där du får arbetsro, och lär dig att berätta och förklara ditt behov av att sitta i sådana ljudmiljöer för att kunna plugga och jobba.

 

Syn

Att begränsa synintryck är inte alltid lika lätt åtgärdat som att begränsa ljud, men här kommer några förslag.

– Använd solglasögon eller prova tonade glasögon med sidoskydd.

– Sortera och ordna dina saker för att minska antalet synintryck.

– Ta hjälp av en anhörig eller en stödperson för att skapa struktur ifall du har svårt att göra det på egen hand.

– Sätt upp lappar och bilder på lådor – både för att du snabbt ska kunna se vad som finns var och för att det ska vara enkelt att upprätthålla strukturen du skapat.

– Försök lära dig att hitta i de butiker du vanligtvis handlar i, och gör en inköpslista efter vart i butiken olika varor finns (det vill säga tills de på grund av enligt lagen om alltings jävlighet möblerar om i butiken).

 

Beröring

Taktil känslighet är en riktig energitjuv som påverkar många med adhd och ASD dagligen. Här kommer några riktiga husmorsknep.

– Använd allergifria tvättmedel och sköljmedel, utan doft ifall du föredrar det.

– Använd mycket sköljmedel och torka kläderna i torktumlaren, så blir de lite mjukare.

– Välj kläder med omsorg och köp tröjor utan hårda sömmar, tajta muddar, krångliga knappar eller vassa kragar.

– Man måste faktiskt inte använda jeans! Leggings eller strumpbyxor fungerar minst lika bra, och är dessutom billigare.

– Klipp bort etiketter i klädesplagg.

– Prova att skruva bort duschmunstycket på duschslangen och låt vattnet rinna direkt ur slangen.

– Prova sängkläder i satin, flanell eller siden.

– Det finns olika sorters vikttäcken som man kan få förskrivet av en arbetsterapeut ifall man har svårt att somna eller sova djupt. Vanliga sorter är fibertäcken, kedjetäcken och bolltäcken i olika viktklasser (till exempel 8, 10 eller 12 kilo).

– Om du tycker att det är jobbigt med kroppskontakt som kramar, pussar eller att hälsa genom att ta i handen – säg det! Informera din familj, dina vänner och eventuell partner om detta, så att de förstår och kan hjälpa dig att hitta lämpliga sätt att förklara det för utomstående.

– Om du får höra om du tar för hårt i andra, försök att hitta en minnesregel för detta som kan fungera som påminnelse om att ta det försiktigt.

 

Luktsinne

Det är verkligen en funktionsnedsättning att ha ett känsligt luktsinne, inte minst i samtiden när vissa personer duschar i parfym innan de sätter sig på bussen, och var och varannan butik använder dofter som ett sätt att locka kunder och öka försäljningen. Personer som dessutom är allergiska får dubbla problem här.

– Använd oparfymerat tvätt- och sköljmedel.

– Använd parfymfria produkter duschtvål, schampo, deodorant.

– Använd såpa för rengöring av golv.

– Ta med en sprayflaska med någon lukt för att använda, till exempel på allmänna toaletter eller på andra ställen när du tycker att det luktar illa.

– Ha med dig en doft som du gillar, til exempel på handen eller på en näsduk.

 

Smaksinne

Att ha ett överkänsligt smaksinne är både en välsignelse och en förbannelse.

– Försök att skapa rutiner och påminnelser så att du kommer ihåg att äta och dricka. Det finns appar som kan hjälpa till, som exempel Waterminder.

– Gör matstunden till en behaglig upplevelse.

– Undvik stress! När du är stressad kan det bli svårare med maten.

– Är du stressad och ändå måste äta, ta någonting enkelt som till exempel soppa eller en avokado.

– Laga många portioner mat så att du kan frysa in det som blir över. Det sparar energi att kunna ta fram en matlåda vid behov och så slipper du laga mat varje dag.

– Försök att vänja dig gradvis vid olika sorters mat och olika smaker. Enligt forskare kan det ta upp till tre tillfällen innan man tycker om en särskild smak.

 

Kroppssinne och balanssinne

Vi med npf är en ivrig folkgrupp – så det gäller att vidta försiktighetsåtgärder vid behov! 🙂

– Använd sax för att ta upp förpackningar istället för att riva upp dem.

– Sätt dig ner på en stol om du ska använda händerna till något – det kan hjälpa koncentrationsförmågan.

– Fixera blicken vid en fast punkt när du åker rulltrappa.

– Håll i ledstången när du går upp eller ner i trappor.

– Undvik skor med höga klackar.

– Stå stadigt med fötterna en höftbredd isär för att få bättre balans på bussen eller tunnelbanan.

– Använd skor med gummisula för att få ett bra grepp mot underlaget.

– Använd broddar till skorna på vintern för att inte halka.

 

 

Källa: Aspergercenter Stockholm,vuxenteamet, Habilitering och Hälsa

2 Kommentarer
  • Auro Ricking

    17 juli, 2016 at 22:58 Svara

    Superbra fast just rådet att spreja med doft där det luktar illa är ju helt förkastligt! -personen som kommer efter ska då drabbas av BÅDE fislukt OCH nån obehaglig kemikalie/parfym. Bättre är att ha en parfymerad sjal med i väskan, ta upp den och knyt runt mun och näsa om du absolut måste känna doft! Så går astmatiker, allergiker och doftöverkänsliga fria, och alla som tycker det är besvärande med många dofter överhuvudtaget.

  • Ulla van der Schaaf

    19 juli, 2016 at 15:05 Svara

    Nice ….bra för mina vuxna barn!

Lägg till en kommentar